-
Aquest és un dels objectius de la campanya “Atenció Pell 2022”, impulsada pel Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) i l’Hospital Clínic de Barcelona, on també s’incidirà en la importància que la població general adquireixi uns bons hàbits de protecció solar, oferint consell professional i personalitzat des de les farmàcies comunitàries
-
Com a novetat, es col·laborarà directament amb diferents associacions de pacients, que ajudaran a visibilitzar diferents malalties relacionades amb la pell, com és el cas de la psoriasi, el càncer de pell, la dermatitis atòpica, la urticària crònica i moltes malalties minoritàries amb afectacions a la pell
“La teva pell és única. La teva protecció solar també”. Aquest és el lema sota el qual més de 400 farmàcies (més de 500 farmacèutics) de la província de Barcelona fomentaran una correcta protecció solar entre la població durant els mesos de primavera i estiu. Ho faran en el marc de la campanya “Atenció Pell 2022”, impulsada pel Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) i l’Hospital Clínic de Barcelona, amb el patrocini de La Roche Posay i Stada, que es va posar en marxa el 23 de maig amb motiu del Dia Mundial de Melanoma i que s’ha presentat avui en roda de premsa.
Oferir consell personalitzat des de la farmàcia sobre protecció solar i incidir en les persones més vulnerables al sol, els principals objectius de la campanya
“L’objectiu d’aquesta iniciativa és oferir consell professional i personalitzat des de les farmàcies comunitàries perquè la població tingui eines a l’hora d’adquirir uns bons hàbits de protecció solar”, ha explicat Marta Alcalde, vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona. “Aquest any, a més, volem fer especial èmfasi en persones que són més vulnerables a les radiacions del sol, ja sigui a conseqüència d’una patologia dermatològica o perquè es troba en una situació en què ha de vigilar encara més amb el sol, com és el cas de les persones que prenen medicaments fotosensibilitzants”, ha destacat Alcalde.
Per la seva banda, Josep Malvehy, coordinador del grup de melanoma a l’Hospital Clínic de Barcelona, ha posat en valor la necessitat “d’actuar des de tots es àmbits implicats en la promoció de la salut, entre els quals es troben les farmàcies, per educar a la població sobre com ha de cuidar la seva pell”. Així mateix, ha remarcat el perquè de la importància d’aquesta campanya: “A més d’incidir en el càncer de pell, que continua incrementant-se cada any i, de fet, es calcula que més del 50% de la població pot tenir un càncer de pell al llarg de la seva vida, també es posa el focus en altres malalties dermatològiques que no estan produïdes pel sol, però sí es poden agreujar amb el sol, com el lupus o les urticàries induïdes per la llum. També són freqüents en aquesta època de l’any les erupcions polimorfes lumíniques, que la pateixen entre un 10 i 20% de la població”.
Col·laboració amb diferents associacions de pacients
En aquest sentit, com a novetat, es col·laborarà directament amb diferents associacions de pacients, que faran arribar la informació de la campanya als seus membres i, al seu torn, des de les farmàcies s’oferirà formació als seus associats.
Les associacions que s’hi han incorporat són Acció Psoriasi, Asociación de Afectados por la Dermatitis Atópica, Associació contra el Càncer a Barcelona, Asociación de Afectados de Urticaria Crónica, Fundació Oncolliga i Federación Española de Enfermedades Raras (FEDER). En el cas de FEDER, a més, representen a més de 5.000 patologies que, no per tenir una baixa prevalença, són menys importants a l’hora d’extremar les precaucions davant l’exposició solar. En són exemples malalties genètiques com la xerodèrmia pigmentosa i malalties metabòliques com la porfíria eritropiètica.